top of page

Stoel nooit ontvangen, toch betalen?

Stel dat je een stoel hebt besteld, maar deze nooit hebt ontvangen. Om die reden betaal je de factuur niet. Let dan op de volgende punten, anders kan het je duur komen te staan. Lees nu snel verder!



Stel jezelf de volgende situatie voor

Je hebt een stoel besteld bij een webwinkel voor een bedrag van € 150. Daarmee heb je met de betreffende webwinkel een koopovereenkomst gesloten. Met betrekking tot de betaling van de stoel heb je gekozen voor betaling achteraf.


De kosten van de bestelling worden vervolgens bij je in rekening gebracht. Maar je hebt de bestelling nog niet ontvangen en je geeft dit ook aan. De betaaltermijn van de factuur is 14 dagen en die termijn is verstreken zonder dat je de factuur hebt betaald. Jij beroept je op het opschortingsrecht. Dat recht bestaat daarin dat jij je betalingsverplichting jegens wederpartij opschort tot het moment dat je de door jouw bestelde stoel hebt ontvangen. Vervolgens ontvang je diverse herinneringen van wederpartij en uiteindelijk een dagvaarding.


Wat nu?

Vast staat dat het in deze zaak gaat om een consumentenkoop als bedoeld in artikel 7:5 BW. Tussen partijen is in geschil of levering van de bestelling heeft plaatsgevonden. Belangrijk is artikel 7:11 BW waarin staat dat de zaak pas voor risico van de koper is vanaf het moment van bezorging. De bewijslast dat de goederen bij jou zijn aangekomen, ligt dus bij de wederpartij.


De wederpartij onderbouwt haar stelling door een vrachtbrief van de bezorgdienst te overleggen. Uit dit afleverbericht blijkt wanneer en op welk adres het pakket is afgeleverd. Vast staat dat het adres op het afleverbericht overeenkomt met jouw adres.


Je procedeert in persoon (dus zonder rechtsbijstand) en je betwist bij de rechter niet dat jij op het aflevertijdstip niet thuis aanwezig was. Evenmin betwist je niet dat de handtekening op het afleverbericht niet jouw handtekening is. Een rechter zal dan snel oordelen dat het op jouw weg als gedaagde partij had gelegen om inhoudelijk hierop te reageren, in het bijzonder door bewijs te overleggen inhoudende dat de handtekening op het afleverbericht niet van jou afkomstig is. Dit is niet gebeurd. De enkele stelling van jou dat jij je bestelling niet hebt ontvangen, zal dan ook niet door de rechter worden gevolgd.


Tip:
Lees en hanteer altijd onze '4 Tips & Tricks om elk conflict te winnen'. Vooral tip 4 is hier cruciaal. 

Conclusie

De conclusie is dan ook dat jij de door wederpartij gevorderde hoofdsom moet betalen. De proceskosten komen helaas ook voor jouw rekening, omdat je de in het ongelijk gestelde partij bent.


Om te weten hoe jij in jouw specifieke zaak dient te handelen, dien je contact op te nemen met een jurist. Gebruik daarvoor de live chat rechtsonder. Lees onze disclaimer.

bottom of page